Saturday 17 December 2011

US di Ambang Kerisauan

O

Realitinya US memang tak takut dengan Malaysia, tapi depa takut dengan China. So apa hubungannya dengan Malaysia? Kenapa US tiba2 U-turn sokong kerajaan BN walhal pada 2008 kerajaan US menyokong kerajaan PR?? Simple, baca dulu artikel ini dari bekas setiausaha keselamatan US iaitu Henry Kissinger utk pemahaman di mana US sekarang mesti menghindari perang dingin antara China -US.

‎Kita sedia maklum, US dalam kesusahan dari segi ekonomi dan pada masa yang sama, pesaing utama US iaitu China dan Russia telah meningkat berkuasa dari segi ketenteraan dan ekonomi dan pengaruh mereka. Dan pada masa yang sama jugak, sentimen ANTI US dari kerajaan negara2 membangun cukup tinggi. Jika berlaku perang dingin antara US-China, negara2 membangun salah satunya Malaysia kemungkinan besar akan menyokong China. Ini cukup memeningkan kepala US.

Dari penulisan Henry Kissinger iaitu Avoiding US - China Coldwar menegaskan risiko besar kepada US jika berlaku perang dingin ini dimana negara2 lain terutamanya negara membangun mula memilih pihak untuk disokong. Memandangkan US dalam kesusahan (duit takde) dan sentimen anti US yang cukup tinggi, kemungkinan besar negara2 lain akan menyokong seteru US iaitu China memandangkan China jauh lebih kaya iaitu lebih baik dari segi hubungan ekonomi termasuklah impak sentimen Anti US yang makin menebal. Sebahagian dari penulisan Henry Kissinger ;

"A Cold War between them would bring about an international choosing of sides, spreading disputes into internal politics of every region at a time when issues such as nuclear proliferation, the environment, energy and climate require a comprehensive global solution."

‎Ok kita kembali ke Malaysia. Jikalau US asyik dok hentam kerajaan BN Malaysia dan terus menyokong proksi mereka iaitu Anwar Ibrahim, dan jika berlakunya Perang Dingin antara China dan US, korang rasa mana kerajaan BN akan sokong? Sendiri mau ingatla.
Jikalau kerajaan BN menyokong China, US akan kehilangan pengaruh mereka di Selat Melaka dimana ia adalah organ penting dalam perdagangan antarabangsa. Dan ini akan beri kesan yang cukup negatif terhadap ekonomi US yang makin teruk.

Dan jika proksi mereka Anwar Ibrahim asyik dok kantoi je memanjang, berapa lama US nak tunggu kerajaan baru PR yang very friendly terhadap US akan ditubuhkan? Maka US terpaksa juga memikirkan survival mereka juga maklumlah dengan mengambil kira risiko berlakunya Perang Dingin antara Blok China dan Blok US. Maka kaw timlah dengan kerajaan Malaysia supaya "balancekan" pengaruh China yang makin menebal dikalangan pemimpin utama Malaysia iaitu PM kita. Itulah sebab pada 2008, kerajaan US kata Malaysia korup, tiba-tiba 2011 US kata Kerajaan Malaysia negara Islam termaju hehehehe. Itulah dia Presiden US sudah U-Turn. Itulah dia faktanya, very simple...

Dan ada ura-ura kerajaan2 di Asia Tenggara khususnya Malaysia berpakat dengan China utk menjual kesemua reserve USD didalam pembendeharaan mereka sebagai satu rancangan utk menyokong China memberi ugutan ekonomi terhadap US. Tapi ini hanyalah khabar angin. Artikel pada April 2011 ini menunjukkan China merancang utk menjual kesemua reserve USD dalam perbendaharaan mereka. Dan China telah merancang pakatan ni semenjak 2007...


‎Dari perkara di atas, ini pula artikel China yang memulakan satu pakatan besar-besaran sebagai satu ugutan ekonomi terhadap US dengan menjual kesemua USD reserve dalam bendaharaan mereka. Khabar Angin mengatakan Malaysia pun mahu terlibat jugak, maklumlah US asyik dok mengusik kerajaan BN dengan sokong Anwar je memanjang..


Akhir kata, US dah buat macam2 di Malaysia, sokong proksi mereka Anwar dari dalam dan luar dari segi media antarabangsa, menyokong dan membiayai BERSIH dan mcm2, tapi tak jatuh2 gak kerajaan BN. Masa dan modal sudah banyak dihabiskan kepada Anwar, asyik rugi je. Dan pada masa yang sama, seteru US iaitu China sedang mengorak langkah memperluaskan pengaruh mereka dengan pantas. So ape lagi pilihan utk US?

Option 1: Adakah untuk survival iaitu dengan menyekat pengaruh China di Malaysia, atau
Option 2 : Terus habiskan masa dan modal untuk sokong Proksi mereka iaitu Anwar yang asyik dok kantoi???

Nampak gaya pada 2011, Presiden US memilih Option 1. Hehehe. Padan muka Anwar.






 ‎
Realitinya, US memang tak peduli pun pasal integriti, demokrasi seperti yang dicanangkan, apa yang mereka peduli adalah kepentingan strategik mereka. Itu pasalla U-Turn balik pada kerajaan BN di Malaysia. Inilah kesan kepada sesiapa yang mengadap sangat nak jadi proksi US seperti Anwar Ibrahim.

Anwar Ibrahim kena ambil pedoman daripada kenyataan BBC Radio -

"America Doesnt Have Friends... Just Interests.".

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share this