Selepas lebih kurang 15 tahun REFORMASI di Indonesia, rakyatnya
akhirnya terpaksa menelan reality bahawa reformasi yang dilaung-laungkan pada
15 tahun lalu telah GAGAL memberikan hasil yang diimpikan. Ataupun harapan
rakyat Indonesia terlalu tinggi sehingga segala "kejayaan" yang
dicapai oleh reformasi dilihat amat kecil."THEY THOUGHT THE GRASS IS
GREENER ON THE OTHER SIDE, BUT WHAT THEY FOUND THERE IS A WASTELAND".
Realitinya Indonesia dah lama sedar perkara ni setelah
mengambil IMF terutamanya golongan ekonomi atasan pada tahun 1999-2001 dan
telah wujud 2 faction iaitu satu yang PRO IMF dan satu lagi ANTI IMF. Semenjak
2001, kita dapat lihat pertukaran pimpinan Indonesia yang PRO IMF ke ANTI IMF
secara senyap iaitu perlahan2 bertukar dari Amien Rais ke Gus Dur, kemudian
Megawati (Anti IMF) dan sekarang Susilo (ANTI IMF). Sebab tu kita dapat lihat pada
2008, proses penyelesaian ekonomi Indonesia pada tahun itu tidak lagi mirip IMF,
tetapi lebih mirip cara Malaysia pada tahun , terutamanya dalam usaha penggabungan
Bank dan Bail Out Bank.
Usaha untuk mengeluarkan pengaruh IMF dari POLISI EKONOMI
Indonesia sudah wujud semenjak tahun 2001, tetapi lebih dibuat secara halus. Pada
tahun 2001, satu usaha untuk mengembalikan kekuatan Indonesia telah dirancang
oleh satu team ekonomi dari Malaysia yang diketuai oleh Tun Daim. Mereka telah
pergi ke Indonesia untuk support plan ini. Ini juga menjawab persoalan kenapa
Tun Daim resign tiba-tiba dari MOF setelah tugas2 beliau selesai di Malaysia.
Semenjak hari itu, hubungan Indonesia-Malaysia semakin rapat. Kita boleh lihat
di arena antarabangsa, Indon-Malaysia tag team dalam ASEAN dan PBB, apa yang
Indon cakap kita sokong, apa yang Malaysia cakap, Indon sokong. Contohnya kes
ban pasir ke Singapura dan lain2. Dan kesan hubungan ini, ramai yang mula berasa
tidak senang dan ada usaha hendak melaga2kan kedua2 buah negara tersebut.
Kita ambil contoh Menteri Kewangan Indon yang baru resign
iaitu Sri Mulyani. Walaupun beliau pada awalnya menyokong IMF, tetapi tindakannya
telah berubah semenjak beliau menjadi Menteri Kewangan Indonesia pada tahun
2005. Hari ini, beliau adalah penyokong kuat dan pendokong idea Tun Mahathir (1997).
Dan banyak idea2 reform beliau berkait
rapat dengan idea Tun Mahathir, iaitu elemen protectionism dan capital control
yang sangat berbeza dengan idea IMF pada 1997.
Kenyataan Ex IMF, Sri Mulyani pada November 2010 sepatutnya
mengikut teknik IMF, tetapi lain pulak yang dia buat iaitu lebih mirip mengikut
Malaysia semasa beliau menjadi Menteri Kewangan Indonesia (lebih kepada usaha untuk
kurangkan pengaruh IMF di Indon) ;
“During
the Asian financial crisis between 1997 and 1998, then-Malaysian Prime Minister
Mahathir Mohamad drew international criticism and alienated foreign investors
when he imposed capital and currency controls to block speculators betting
against the ringgit. Mahathir called George Soros a "moron" and
accused him of attacking the country. The billionaire investor responded by describing
Mahathir as a "menace to his own country."
"In 1997-98 , the words 'capital controls' were forbidden and stigmatised," said Sri Mulyani , 48, who joined the World Bank in June and oversees Asia-Pacific and Latin America. "Now the problem of capital is so systematic and huge globally, it has now become universally acceptable to have a certain type of temporary capital controls.”
"In 1997-98 , the words 'capital controls' were forbidden and stigmatised," said Sri Mulyani , 48, who joined the World Bank in June and oversees Asia-Pacific and Latin America. "Now the problem of capital is so systematic and huge globally, it has now become universally acceptable to have a certain type of temporary capital controls.”
Kesimpulannya, sebenarnya Indonesia sudah lama
sedar yang perkara ini bukanlah disebabkan kesilapan REFORMASI, tetapi
kesilapan Indonesia yang membawa masuk IMF, sekali dengan REFORMASI. Dan usaha
untuk keluarkan IMF secepat mungkin dari Indonesia telah pun bermula sejak 2001
lagi dengan pertukaran pemimpin yang melaungkan reformasi tapi menyokong IMF.
Dan tindakan terbaru Menteri Kewangan iaitu Sri Mulyani yang dulunya bekerja
dengan IMF pun telah berubah 360 darjah. Pada 2005 hingga 2012 , beliau lebih
menggunapakai teknik Bank Bail Out, Bank Merger, Capital Control dan lebih kepada
unsur protectionism berbanding dengan teknik liberal ekonomi yang didukung oleh
IMF. Antara tahun 2005 - 2010, ekonomi Indonesia telah mula menampakkan hasil.
Akhirnya Sri Mulyani sendiri secara terbuka mengakui dengan kelebihan polisi
yang seiras dengan polisi Tun Mahathir iaitu Capital Control (2010).