Saturday, 22 December 2012

Muzium Kesenian Islam dan Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary




Aku tak pastilah berapa ramai yang alert dengan kewujudan Muzium Kesenian Islam yang terletak bersebelahan Masjid Negara ni.

Meh nak cerita sikit tentang muzium ni. Muzium ni merupakan muzium yang pertama dan terbesar di rantau Asia Tenggara yang dikhususkan bagi kesenian Islam. Kejayaan Pameran Dunia Tamadun Islam yang diadakan di Pusat Islam Kuala Lumpur pada tahun 1994, telah memperlihatkan keperluan penubuhan satu pusat pembelajaran dan penyelidikan yang tetap untuk memelihara sejarah, kesenian dan warisan budaya Islam.

Muzium Kesenian Islam Malaysia (MKIM) telah dirasmikan pembukaannya pada 12hb Disember 1998 bersamaan 23 Sya'aban 1419 , ia merupakan satu hadiah kepada rakyat Malaysia dan Antarabangsa daripada Yayasan Albukhary, dengan kerjasama Kerajaan Malaysia dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).


Sumbangan Yayasan AlBukhary bermakna sumbangan daripada Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary lah. Muzium ni dikatakan bernilai antara RM70 juta hingga ke RM100 juta. Duduk dalam muzium ni boleh jadi leka melihat kesenian, tamadun dan sejarah kegemilangan Islam. Ada 3 tingkat galeri, setiap galeri ada lain2 warna kubah. Sangat menarik. Kesenian Islam merangkumi daripada senibina masjid, hinggalah kepada seni pakaian / kain.

Muzium ni dibuka pada setiap hari, dari pukul 10 pagi hingga ke pukul 6 petang. Harga tiket RM12 untuk orang dewasa, pelajar dan orang tua bayar RM6 je. Aku malas nak tulis panjang2, so boleh enjoy tengok gambar di bawah ;

 Sejarah kedatangan bangsa Sikh ke Tanah Melayu


Sejarah penghasilan bendera Malaysia
 

 Seni kolam air yang menerima pengaruh Islam


Alatan yang digunakan dalam penghasilan seni khat AlQuran


Seni pinggan mangkuk dari negara China yang mempunyai unsur Islamik


 
 

China menerima pengaruh Islam lebih awal daripada kawasan Tanah Melayu. Dikatakan juga, perkembangan seni khat tulisan Islam banyak dibantu oleh negara China kerana China merupakan negara pertama yang menghasilkan kertas. Sebab tu ada hadis Nabi mengatakan, "Tuntutlah ilmu walau sampai ke negeri China"


Sains dan Islam tidak dapat dipisahkan.Dalam Sains mesti terdapat hubungan antara teori dan logik akal. Islam adalah agama yang relevan, begitu juga Sains, ia sentiasa relevan.


 Seni kubah yang terdapat dalam galeri. Ada 5 kubah kesemuanya, tetapi 1 kubah berada di bahagian lain

Menariknya tentang kerusi ini ialah, bila duduk, burung kat kaki kerusi ni akan mengembangkan sayapnya keluar kerana ada unsur tekanan dari atas. Kreatif kan?

Antara yang menarik perhatian, model senibina masjid / tempat ibadah umat Islam dari serata negara.





 Minat betul aku bila tengok jubah pengantin yang kat tengah gambar ni. Cantik!


 Antara yang menarik, "Palestine, The Forgotten History & Culture"


Jangan kita lupa pada "sejarah"




gambar diambil dari blog hassan1663.blogspot.com

Lepas habis menjelajah galeri2 dalam muzium ni, di tingkat bawah ada restoran yang bertemakan warna putih, dan kedai cenderahati. Kedai cenderhati ni ada jual banyak jenis buku, yang lebih kepada sejarah, ketamadunan, dan kesenian Islam. Mungkin ianya antara topik2 kegemaran Tan Sri Mokhtar AlBukhary.






 Rating untuk lawatan ke muzium ni adalah puas hati, dan komen pula adalah menarik. Tahniah dan terima kasih kepada Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary kerana telah menyumbangkan kepada terbinanya muzium ini. Aku sempat membeli buku biografi beliau di kedai cenderahati muzium ni, berharga RM19.90. Berbaloi! Kita kena support jutawan Melayu yang banyak berjasa dan tak kedekut macam beliau.
Untuk mengenali siapa beliau sebenarnya, bacalah buku di bawah ini. Buku asal dalam Bahasa Inggeris, dan terjemahan ke dalam Bahasa Melayu sudah pun keluar. Harga sama, RM19.90 je.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share this