Saturday 9 June 2012

"Saya Harap Lee Kuan Yew boleh menjadi seperti Tun Mahathir"






Saya masih ingat hari pertama saya di Singapura suatu masa dahulu, rakan-rakan saya berasa,” wow”. Tetapi fikiran saya berbeza, saya membangkitkan soalan, "Daripada semua orang bagunan dan tanah, berapa banyak sebenarnya milik  rakyat Singapura?" Seorang kawan Singapura memberitahu saya bahawa kebanyakan orang-orang asing  seperti AS, Eropah dan sebagainya yang memilikinya. Daripada 4 juta warga Singapura, terdapat 1 juta warga asing yang sebenarnya merupakan kuasa terbesar dalam ekonomi Singapura. Apapun, nikmatilah sesuatu yang kita tidak tahu mengenai Singapura;





1. Saya masih ingat lagi apabila saya telah diarahkan untuk pergi ke Singapura dan mengetuai misi menyelamat melalui pengambilalihan kepentingan pada salah satu syarikat maritim terbesar  di Singapura. Saya dimaklumkan bahawa  syarikat Singapura  itu telah membantu syarikat kami sebelum ini dan kami kembali menolong mereka.

2. Saya tertanya-tanya mengapa kami perlu membantu syarikat Singapura kerana kita semua tahu bahawa syarikat Singapura berjaya dan kaya dari maklumat pembangkang. Dan pada ketika itu, Singapura sedang menjalankan projek skala maritim terbesar dan objektif utama adalah untuk meningkatkan saiz tanah besar Singapura hingga 4% daripada saiz sedia ada mereka. Dan kerana syarikat itu adalah salah satu syarikat maritim tempatan terbesar, jadi mereka perlu mempunyai beberapa bongkah.

3. Selepas perjanjian itu dilakukan, saya pergi ke atas kapal. Salah seorang  pengorek mereka datang untuk memeriksa prestasi.  Saya bersama GM Singapura dan pengendali ketua berbual seketika. Saya mengajukan soalan, "Mengapa kamu tidak berjaya untuk mendapatkan beberapa bahagian projek maritim yang kerajaan Singapura sedang lakukan? Kamu sepatutnya dapat kerana  kamu adalah rakyat tempatan dan hanya ada beberapa buahsyarikat seperti kamu di Singapura".

4. GM Singapura itu memberitahu kepada saya "Saya harap Lee Kuan Yew boleh menjadi seperti Tun Mahathir, melindungi hak-hak Melayu sebanyak 30% melalui DEB di Malaysia. Di Singapura, Lee Kuan Yew boleh buat yang sama dengan melindungi orang Cina Singapura 30% daripada orang Asing dan kapitalis Barat ". Beliau menambah, "Sekarang kamu boleh lihat sendiri, projek Jurong,  Tuas dan sebagainya diperolehi oleh orang-orang Eropah dan kami tak boleh cari makan lagi". Saya masih ingat kata-kata beliau dengan baik dan jelas sehingga ke hari ini, dan ia adalah 8 tahun yang lalu.

5. Pada masa kini, kita dapat lihat ramai warga Singapura datang cari makan di negara kita. Saya boleh katakan hampir semua syarikat-syarikat kejuruteraan maritim di Singapura hari ini, sama ada tutup kedai atau cari makan di negara kita.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share this