Wednesday 16 January 2013

Persamaan Gadaffi dan Anwar : Buku Hijau dan Buku Jinggay





Gaddafi menipu rakyat Libya pada tahun 1969 dengan menggunakan propaganda BUKU HIJAU, kononnya boleh selamatkan Libya masa tu. Anwar Ibrahim pulak pakai taktik yang lebih kurang iaitu BUKU JINGGAY, kononnya boleh selamatkan Malaysia, lebih kurang je taktik tu hahaha …


Sungguh IRONI kes Muammar Gaddafi. Pada 1969, beliau menjadi pihak PEMBANGKANG yang menipu rakyat Libya melalui BUKU HIJAUnya untuk MERAMPAS pemerintahan yang sah melalui REVOLUSI JALANAN, dan dengan bantuan pihak ketiga terutamanya CIA dan NGO2 "Freedom" antarabangsa. Hari ni apa yang terjadi dengan Gaddafi? Kena balik tang muka  … hahaha. Anwar Ibrahim patut belajar dari nasib si Gaddafi ni.



Inilah pepatah mat salih yang berbunyi, "What Goes Around Comes Around". Dulu dia buat Revolusi Jalanan dengan merampas kerajaan pada 1969 dan menipu rakyat Libya untuk bangkit menentang kerajaan dengan BUKU HIJAUnya. Siap dapat bantuan luar lagi dari organisasi seprti CIA dan NGO2 Antarabangsa. Sekarang ni apa dah jadi? Allah SWT Maha Adil.

Yang paling lucu, Gadafi digulingkan dengan bantuan kuasa luar yang membantunya menjadi pemimpin Libya pada 1969 dahulu … hahaha. Yang ni Anwar Ibrahim kena belajar, adakah NGO2 Antarabangsa ni sebenarnya ikhlas untuk bantu menegakkan "Freedom" kononnya? Pihak ketiga ni hanya recycle Gadafi, itu je. Banyak wang2 Gadafi berada di Eropah  dan beliau siap bantu kempen pilihanraya di negara2 Eropah seperti Perancis, Itali dan lain2. Dan jangan lupa pulak, suatu masa dulu Gadafi ni pernah menjadi pemegang saham pasukan bola sepak terkenal Itali iaitu Juventus :D 

Persoalan juga, adakah rakyat Libya akan mendapat kehidupan yang lebih baik selepas kejatuhan Gadafi? Adakah mereka akan mendapat fresh start? TIDAK! Apa yang mereka dapat hanyalah "recycle". Sebab benda sama, Gadafi dulu naik sebab campur tangan pihak luar, dia jatuh pun cara yang sama. Bom2  dan senjata2 yang NATO beri pada pembangkang tu free? TIDAK! Ia akan menjadi BEBAN HUTANG kepada kerajaan baru Libya dalam jangkamasa yang panjang dan melalui hutang itulah, orang luar ni akan kuasai Libya, dan melantik BONEKA yang lebih muda untuk ganti Gadafi. Back to square one :D 

Gadafi jatuh sebab beliau nak berbaik2  dengan China dan Russia, iaitu seteru utama US dan Eropah. Itu pasal kena guling tu. Cuba kalau dia cium tangan President US dan pemimpin Eropah lain tu, mesti dia kekal sebagai Presiden Libya punya  …hahaha. 

Ini keratan akhbar barat pada 1969 yang menyokong Gadafi merampas kuasa melalui revolusi. Gadafi semasa itu ialah Chairman of Revolution Command. Ayat biasa yang digunakan ialah "PEOPLE's POWER", untuk justifikasi rampasan kuasa oleh Barat. La ni apa jadi kat Gadafi? KENA TANG MUKA BALIK  … HAHAHAHA! Sungguh ironi, kesiannya kat Rakyat Libya, dipermainkan kali ke 3! 



Itu pasallah bila aku dengaq je "Power to the People" dari media2 barat ni, kelentong jelah. Terutamanya belah Malaysia ni, “ketuanan rakyat”la, rakyat nilah, rakyat tulah. MENIPU JE SEMUA TU.

Banyak benda yang Anwar Ibrahim boleh belajar dari nasib si Gadafi ni. Habis madu sepah dibuang. Yayasan demokrasi barat macam ICG, NED tu semua kelentong je, kalau diorang ni ikhlas nak menegakkan demokrasi dalam negara2 membangun, apasal mereka support Gadafi, Saddam, Mubarak dulu? Menipu je atas nama freedom dan demokrasi, nak TIBAI khazanah negara la tu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share this