Sunday 9 September 2012

Vladimir Putin - "CHANGE"







Pemimpin yang betul2 cuba berubah dan berpegang teguh kepada "CHANGE" dengan berbaik dengan semua orang dan tidak masuk campur adalah Vladimir Putin berbanding Obama. Kali ni beliau telah bersuara REALITI sebalik serangan2 dan revolusi2 di atas nama DEMOKRASI yang dilaksanakan oleh Barat semenjak 2003 di tanah Arab.

Dia ni banyak ubah Russia. Pertama, dah kurang buat kacau melalui ketenteraan terhadap negara2 Islam dan lain2 negara dunia ke-3. Dulu Russia memang selalu buat kacau, sekarang banyak berkurang, Cuma tinggal di Checnya. Yang tu pun dah berkurang.

Berbanding dengan Obama, dia ni macam nak teruskan kerja Bush jee. Mengikut pandangan beliau, serangan2 ketenteraan yang dilaksanakan atas nama DEMOKRASI tu memperingatkan beliau kepada Crusade. Apa yang dicakap lain, tapi niat tu lain. Niat untuk melumpuhkan dunia arab Islam.

Putin pun ada pengalaman ngeri jugak apabila rakyat2 Russia revolusi dengan kerjasama US, IMF dan barat pada 1990. 10 tahun hidup dalam kemiskinan, lebih teruk dari zaman komunis. Akhirnya Putin bangkit pada 2000, selesaikan masalah iaitu pertama dengan menolak IMF, US dan campurtangan luar. Dan akhirnya beliau berjaya.

Hari ni jutawan di Moscow lebih ramai daripada di New York (Terima kasih kepada Tun Mahathir jugak yang beri cebisan idea kepada Putin ni).  Apa yang dikatakan Putin ada kebenarannya. Serangan2 dari barat dengan membunuh/membuang diktator yang diletakkan oleh barat sendiri (Gadafi, Saddam,Hosni dan lain2) ialah "liquidate" dan kemudian melumpuhkan ekonomi melalui revolusi dan memaksa negara2 Arab mengambil IMF selepas tu ATAS NAMA DEMOKRASI . Tapi sebenarnya ada niat lain.

Kita tidak perlu menyokong Putin, tapi apa yang beliau cakap ada kebenaranya. Lihat apa jadi di Iraq? Afghanistan? Hidup segan mati tak mahu. Pergaduhan antara Sunnah dan Syiah. Mesir? Tunisia? Diktator dah blah tapi ekonomi terduduk terpaksa ambik IMF. Ikhwanul Muslimin sebagai tunjang reform Mesir pun kena tendang keluar, sekarang Libya macam mana pulak? Adakah hidup mereka akan jadi lebih baik? Adakah negara mereka akan lebih maju? Banyak iktibar boleh diambil dari pandangan Putin ni terutamanya NIAT sebenar US, IMF dan barat ni masuk campur. Oleh itu puak2 yang bertelagah dan berbeza pendapat tu terutamanya di Malaysia, kalau bergaduh tu janganlah panggil campurtangan luar seperti US, IMF, dan barat ni. Jangan buat kesilapan seperti pembangkang di Arab. Lebih baik jangan bergaduh walaupun berbeza idea politik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share this