Friday 31 August 2012

PAS Marah Kerajaan Berbaik dengan China








Aku nak tergelak bila PAS marah kerajaan deal dengan China sebab kononnya komunis. Hah ni, penjaga kota Mekah dan Madinah iaitu Arab Saudi pun ada kerjasama dengan China melalui perdagangan GCC (Gulf CHina COrporation). ) Ini hubungan antara kerajaan iaitu konsep government to government. Hubungan mereka terjalin semenjak tahun 1990.  Apa lagi PAS, marah sikit Arab Saudi tu  … HAHAHAHA …


 Kalaulah China ni dikatakan komunis kejam yang jenis tolak agama tu, habih tu apsal ada masjid dan umat Islam kat sana? Orang Islam kat sana lebih ramai dari kat Malaysia tau. 

Betui ka China ni full komunis? Hangpa silap, kalau China ni full komunis, apsal depa ada bursa saham? Apsal Hong Kong 100% kapitalis, Apsal China boleh join WTO? Kalau China ni komunis, macamana depa boleh ada billionaire listed di Forbes? Ini semua elemen kapitalis. Realitinya, China dah berubah semenjak tahun 1978.

Kalau China ni komunis, macamana depa boleh ada sistem gaji/taraf kekayaan sampai ada rakyat mereka boleh listed di Forbes? Kalau komunis semua kena sama rata beb! 

Kalau China ni komunis, macamana depa boleh ada bursa saham? Bursa Saham ni adalah elemen penting dalam dunia kapitalis, mana boleh ada dalam dunia komunis.
  

 Kalau China ni komunis, macamana Hong Kong boleh jadi IBU KOTA kapitalis di Asia??? 


 Kalau China ni komunis, habih kenapa depa boleh join WTO (World Trade Organisation)? 

 
Pada 1978, Deng Xiao Peng mengambil alih China dan pergi ke Asia Tenggara untuk MEMUTUSKAN semua hubungan dengan parti2 komunis yang bertindak kejam terhadap orang awam seperti Pol Pot, PKM/Chin Peng. Beliau sendiri sudah tidak tahan dengan kekejaman Cultural Revolution yang merebak ke Asia Tenggara. Deng Xiao Peng turut mengambil tindakan drastik dengan memenjarakan "Gang of Four" di China yang salah seorangnya adalah isteri Mao. Dan semenjak 1978 China dah berubah menjadi semi socialist dan semi kapitalis. Baca sini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share this