Thursday 9 August 2012

Isu Rohingya : Kenapa Rohingya Tidak Dibantu?







Isu Rohingya : Persoalan, kenapa Aung Suu Kyi lak sekarang yang jadi tumpuan dunia walhal dia bukan PM pun? Macam nak kena jerat je pasal agenda sebenar pompuan ni. Apsal tak mau bagi Nobel Prize kepada aktivis hak asasi dan keamanan Rohingya?? Depa pun perjuangkan benda yang sama macam Aung Suu Kyi jugak, walhal jauh lebih lama dari Aung Suu Kyi. Apa cerita?? Aku bagitahu korang 3 sebab utama Aung Suu Kyi tidak akan bantu Rohingya dengan apa cara sekalipun, sebaliknya hanya beri kata2 kesian dan rayuan. Dia ni hanya wayang je pasal akal hak asasi ni. Ok, apa 3 sebab tu? :

1. Faktor dan populariti terutama dari ethnik Rakhine dalam pilihanraya, 

2. Faktor strategik utara tanah Rakhine, 
 
 3. Risiko jika Rohingya dibantu, mereka akan minta autonomi.


                                                                                                     
Faktor pertama iaitu faktor sokongan dan populariti : Jika Aung Suu Kyi membantu kaum Rohingya, popularitinya dari penyokong kuatnya iaitu etnik Rakhine di utara pantai barat akan terjejas teruk. Maklumlah, etnik Rakhine yang asyik dok balun Rohingya ni ialah penyokong kuat NDL. Power base politik NDL bermula jauh di Selatan Pantai Barat Myanmar di pekan , di mana Aung Suu Kyi paling popular. Sepanjang pantai barat ini adalah sumber2 sokongan dan kekuatan NDL. Nampak gaya Aung Suu Kyi lebiih fokus kepada populariti dia, hehehe. Itu pasal takat rayuan je.





‎Faktor kedua iaitu faktor strategik utara tanah Rakhine : Hari ni tanah2 di Rakhine State ni lebih fokus kepada Pertanian. Tetapi ada informasi terkini menyatakan kawasan ni adalah paling strategik untuk aktiviti perdagangan seperti pelabuhan dan mempunyai sumber2 strategik yang tinggi seperti  gas dan petroleum. Jika NDL bantu kaum Rohingya ni, mereka akan jadi berpengaruh sebab potensi2 ekonomi di Rakhine ni dan kaum Rohingya boleh jadi potensi pencabar kuat pada power base politik NDL yang sedia ada di situ di kemudian hari. 



Faktor ketiga iaitu risiko jika Rohingya dibantu, mereka akan minta autonomi di utara Rakhine : Dari sejarah kaum Rohingya ni memang selalu memperjuangkan autonomi untuk  mereka kerana kehidupan mereka cukup tertekan. Niat untuk autonomi / merdeka di utara Rakhine ni bermula semenjak 1948 lagi dan ini dianggap sebagai ancaman pada Burma jika utara Rakhine yang mempunyai nilai strategik ini  keluar. Sebab itulah kaum2 Rohingya "dilemahkan" dengan cara sistematik semenjak zaman general Ne Win pada 1974. Dan kita tak pernah dengar perjuangan Aung Suu Kyi ada sebut pasal menyokong Rohingya. Jika Rohingya terus dibantu spenuhnya oleh NDL, mereka akan jadi berpengaruh dan mempunyai claim yang lebih serius untuk permintaan autonomi dari Burma. 


Faktor2 lain yang Aung Suu Kyi takkan bantu hak asasi Rohingya ;

Penyokong kuat Aung Suu Kyi sendiri iaitu Ko Ko Gyi, seorang aktivis hak asasi dalam organisasi 88 Generation group tidak akan terima etnik Rohingya ni dan dianggap sebagai foreign.  Group hak asasi 88 ni sanggup mengangkat senjata untuk lawan "foreign invaders" ni kononnya. Kenyataan dibuat pada Jun 2012. Baca perenggan 11 dalam berita Myanmar ni.

Lagi satu korang fikir sendiri, masalah Rohingya ni dah lama, Aung Suu Kyi ni boleh gunakan pengaruh luar untuk tekan kerajaan Burma sekarang supaya ubah polisi luar negara Burma, termasuk polisi ekonomi Burma,. Tapi untuk hak asasi Rohingya, dia tak buat apa pun, takat rayuan jee. Sebab apa?? Sebab faktor kat atas tu la.



Sebenarnya, ni "lesson learned" untuk kita, sapa ja kecoh pasal ketuanan rakyatlah, hak asasi manusialah, demokrasilah, memang kaki kelentong. Depa saja ja guna istilah ni sebagai mileage untuk berkuasa. Lagi satu, Nobel price keamanan ni hanya untuk support political mileage proksi2 barat je, bukannya ikhlas pun pasal hak asasi manusia. Strategic Interest comes first woi. So kesimpulan untuk Rohingya, tiada siapa akan bantu, termasuklah pemenang hadiah Nobel keamanan / hak asasi. Maklumlah, karier politik jauh lebih penting dari hak asasi etnik Rohingya seramai lebih 700,000 tu. Tak ramai, takde value pun untuk berikan sumber modal manusia untuk buruh murah. Rohingya ni juga takde kerakyatan. Nak cerita apa, kalau fund fight kemerdekaan untuk diorang hanya di kawasan utara pantai barat Myanmar. Kos yayasan2 barat nak labur untuk hak asasi Rohingya ni tak balik modal mcm Arab Spring atau BERSHIT di Malaysia.



Semua sistem yayasan demokrasi dan hak asasi barat adalah hipokrit, ni hanya proksi je macam Anwar, Ambiga dan lain2 kat Malaysia. Kenapa organisasi2 barat sanggup bayar berjuta-juta USD untuk support di Arab seperti Mesir, termasuklah Malaysia seperti BERSHIT tapi Rohingya depa tak support?? Jawapan dia mudah , sebab Rohingya ni takde value strategik. Itu jaa. Ayat hak asasi, demokrasi ni auta ja. 

Aung Suu Kyi ni berjuang untuk kariernya dan strategik interest dia, maklumlah dia proksi barat. Contoh di Kachin border state China, kat situ etnik pecah dua ; satu pro barat dan satu pro China. Aung Suu Kyi support etnik yang pro barat. Di Kachin mana ada Islam pun. Ni bukan faktor agama, tapi faktor strategik interest. 


Ia tidak ada kena mengena dengan Islam atau agama lain. Ia berkenaan dengan nilai strategik. Kalau Rohingya ni ada nilai strategik yang tinggi, gerenti Aung Suu Kyi tolong punya untuk best interest politik dia dan majikan dia iaitu barat. Sama macam di barat, kenapa tiba2 US consider Ikhwanul Muslimin sebagai "safe deposit" diorang?? Sebab ada nilai strategik untuk stop pengaruh pesaing barat iaitu ChIna dan Russia di Asia Barat, itu jee. Hak asasi manusia ni semua cover up je, semuanya sebab nilai strategik. 

Ni untuk bacaan tambahan. Isu di Kachin Myanmar iaitu mengenai Dam Myitsone. Ia dikatakan akan berlaku perang saudara di Myanmar sebab dam ni, maklumlah dam ni kononnya menguntungkan China lak. Hangpa boleh tengok NDL atau Aung Suu Kyi geng belah mana...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share this