Tuesday 29 May 2012

Bila Anwar Bercakap Pasal Minyak





 
Kononnya Anwar boleh turunkan harga minyak, hehehe. Aku dengan geng2 O&G aku TERGELAK sampai keluar air mata masa tengok debat ni. Aku simple, masa Anwar temberang, ada tak dia sebut pasal realiti industri minyak dalam negara kita? Ada dia sebut kepada rakyat Production vs Consumption di Malaysia? Production sehari ialah 577,870 tong / sehari dan Consumption 554,000. Ini menunjukkan Ratio Supply and Demand 1:1. Ada dia sebut? Takde pun, check la sendiri dari min 0.00 hingga 9:46. Tengok Anwar kelentong rakyat Malaysia.
Jawapannya cukup mudah di graf Production vs Consumption di Malaysia. Lihat tahun 2009 di mana Production sehari ialah 577,870 tong / sehari dan Consumption 554,000. Ini menunjukkan Ratio Supply and Demand 1:1. Dengan peningkatan Consumption tahunan, kita punya reserve dan nett export berkurang. Dan dijangkakan Malaysia akan jadi nett importer pada 2014. Maka tiada ruang untuk turunkan harga minyak di Malaysia ni. Tengok sini.



Anwar pusing lak kat TNB, kononnya ada terlebih reserve / standby capacity. Dia ni bodoh ke apa? Pelabur2 nak bina kilang2 baru, hotel2 baru, bangunan2 baru kat KL tu tak perlu janakuasa ke? Diorang pakai lilin ke? Bila pelaburan aset baru ni siap dan nak beroperasi dari mana mereka nak dapat janakuasa immediate? Nak tunggu TNB buat Power Plant baru? Depa ambik dari standby / reserve power dulu la bodoh.

Lagi satu, Anwar pusing lak pasal subsidi kat IPP. Dia ni tak tahu ke kos untuk setiap kilowatt sejam kepada rakyat Malaysia antara termurah di rantau ni? Malaysia punya kos ialah USD 0.0742 / kwh, bandingkan dengan jiran terdekat Singapore iaitu USD 0.2069/kwh. Lebih 100% beza tu untuk setiap kilowatt sejam. Kalau buang subsidi kat IPP tu, apa jadi dengan harga setiap Kilowat sejam di Malaysia? Harga untuk setiap kilowatt sejam NAIK LAGILAH BODOH. Tengok Anwar cuba tipu rakyat Malaysia. Bukan semua orang bodoh tau.

Realitinya, banyak cara nak selesaikan isu Income vs Cost rakyat ni. Tapi bukan dengan undi Anwar, hehehe. Temberang turunkan kos dari Anwar ni karut je. Realitinya, kos akan sentiasa naik. Sepatutnya kita fokus kepada "Safety Net" iaitu jurang antara kos / perbelanjaan dan Pendapatan (Pendapatan - Perbelanjaan = Extra Simpanan). Salah satu sebab saya mula menyokong idea ETP Najib berbanding idea temberang Anwar.

 
Aku ambik contoh Venezuela je. Produksi mereka sehari ialah 2,239,000/tong sehari dan Penggunaan sehari mereka hanya 723,000/tong sehari. Aku ambik contoh satu lagi iaitu Arab Saudi. Produksi mereka sehari ialah 8,250,000/tong sehari dan Penggunaan sehari mereka hanya 2,438,000/tong sehari. Tengok betapa tinggi nilai reserve dan export Venezuela Arab Saudi, sebab tulah harga minyak dalam negara mereka murah! Pasai apa negara seperti Arab Saudi, Venezuala ni semua murah berbanding Malaysia, pasai nett reserve/nett export mereka sehari lebih dari 1 juta tong sehari. Dan lagi satu, Ratio Supply and Demand mereka masih 3 : 1. Mereka boleh absorb kos untuk penggunaan dalam negara lebih banyak dari Malaysia sebab keuntungan eksport mereka. 

Malaysia 2009 tak sampai 30,000 tong pun, nak untung apa? Pertama, proven reserve kita hanyalah 4 billion barrel, suatu nilai yang kecil sebenarnya berbanding dengan consumption kita hari ni. Apabila kita tolak Reserve dengan Consumption harian kita maka Malaysia akan jadi pengimport minyak dalam lingkungan 2013-2015. Dan Hassan Merican telah justifikannya pada 2014. 

 
Anwar Ibrahim kata undi PR boleh turun harga minyak, ya ka? Yang akan turun hanyalah seluar dalam Anwar, hehehe. Ni dia perbincangan Anwar dengan pakar minyak dari China nak turun harga minyak, cukup dedikasi sampai bertuala je ... hehehe. 




SO adakah undi PR, harga minyak akan turun? TIDAK!! Kenapa? Kerana Supply and Demand dalam Malaysia sendiri sudah 1:1, reserve berkurang, dan Malaysia dijangka akan jadi pengimport Minyak 2014, inilah realitinya. Kering je Anwar kelentong 27 Juta rakyat Malaysia :D

  
Siapa sahaja yang yang berlatar belakangkan industri O&G dan Janakuasa adalah lebih hebat dari Shaberi Chik kalau nak debat pasal Industri Minyak dan Janakuasa. Shaberi Chik bukan latar belakang teknikal dia hanya ada "general knowledge" pasal industri ni. Sebab tulah Pak Lah dikritik Tun Mahathir sebab salah hantar org nak patahkan temberang Anwar. Anyway Pak Lah telah "diberhentikan". Dan bila Hassan Merican bersuara bahawa Malaysia akan jadi nett importer minyak dalam masa terdekat, Malaysiakini dan Anwar Ibrahim diam seribu bahasa sampai hari ni.

 
Lihatlah sendiri PENIPUAN PAS kepada27 Juta rakyat Malaysia pasal isu minyak. Korang bandingkan je Supply and Demand dan Production vs Consumption dalam kedua-dua negara ni iaitu Venezuela dan Malaysia. Boleh nampak sendiri. Betapa kering je PAS ni menipu 27 juta rakyat Malaysia. Pakai je serban sebakul. Untuk hangpa semua baca gak, nanti puak2 PAS dok bawak kelentong mcm ni kat kampung2 hangpa, dengan senang hangpa boleh bidas. Kat kawasan rumah aku pun ada member2 aku puak PAS dok cuba nak temberang modal macam ni kat orang kampung termasuklah mak aku, aku selit simple potong terus stim diorang ... hehe. Member PAS aku siap sound "Bro lu fokus buat duitla, jangan kacau politik" … kah kah kah ...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share this